Tidigare

Galleri RALF presenterar Jonas Widhe´s dagboksprojekt: ”IGÅR, IDAG, IMORGON.”

Vernissage den 28:e maj klockan 19:00 på Hornsgatan 66. Utställningen hänger t o m den 30:e augusti 2015.

Jonas Widhe är rationell. Han gillar logiskt tänkande och underbyggda fakta. Han är intresserad av vetenskap och har bland annat läst matematik, kemi och biologi på universitetet. Han gillar kontroll. Utifrån detta gav han sig själv ett uppdrag; att fotografera, redigera och publicera en bild om dagen under hela 2014. Som en dagbok och som en övning att öppna sig för det som händer runt omkring sig. Det som känns.

Nu handlar det plötsligt om att våga släppa kontrollen en aning. Låta saker hända, låta skeenden ha sin gång. Att våga lita på slumpen. Han utgår från vardagen och det som rör sig omkring honom, men bilderna handlar om något annat. Det är inte en sammanhållen berättelse. Det är bilder som flätas samman just för att det handlar om livets alla sidor, om oss. Inget göms.

Som Willy Kyrklund skrev i ”Mästaren Ma” : ”Jag söker den fråga på vilket människolivet är ett svar”

Slumpen blir under 2014 Jonas vän. Han måste vara beredd när det händer. Vara uppmärksam. Verkligheten är den bästa regissören. Svår att överträffa. Att under ett år försöka fånga vardagen runt omkring sig är inte det lättaste. Att göra det varje dag 365 dagar i sträck är en bedrift!

Jonas Widhe är utbildad på Nordic School of Photography och har även gått på workshops för Anders Petersen och Michael Ackerman. Det här är hans första separatutställning.

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

Alla bilder säljs i en upplaga på 10 ex på Fine Art papper.

2900:- för 30×40 cm

4900:- för 40×50 cm

6900:- för 50×70 cm

Dessa bilder är i de olika storlekarna.

De andra bilderna från året finns på väggen på Galleri RALF och i videon.

G A L L E R I R A L F presenterar Jannis Tordheim´s : ”SORGENS MOLN”

En bild ska komma från magen. Inte från hjärnan. Det handlar om ren intuition, det tillstånd man befinner sig i för ögonblicket. Ett omedvetet sätt att utelämna sig själv. Man visar vem man själv är genom andra. På riktigt!

Det Jannis Tordheim gör när han fotograferar är att öppna alla spjäll. Han är naken när han arbetar. Psykiskt. Det handlar om tillit och det kan man bara få genom att vara helt öppen själv. Att visa sin egen kärlek. Att visa baksidan av kärleken. Att våga. Det är en skör balansgång och att då börja TÄNKA på vad man gör kan förstöra hela processen. Vad gör jag, varför fotograferar jag är frågor han i själva fotoögonblicket måste lägga åt sidan. Det gör Jannis. Han känner sig fram, letar efter gränslandet mellan hopp och förtvivlan. Efter ett vakuum. Han sitter i livets väntrum med ett nummer som aldrig ropas upp och ser alla dessa människor komma in, ta en lapp och gå vidare. Själv sitter han kvar. Det är där han arbetar. I rummet som bär ett namn: LÄNGTAN.
Vi har alla varit där, i en sorts ofrivillig konvalescens, i väntan på en mirakelkur, KÄRLEKEN.

”SORGENS MOLN” kanske bara skymmer sikten. Moln kommer och går. De kan skingras och där bakom finns ljuset.

Jannis Tordheim har utbildat sig på Berghs, han har blivit antagen och frivilligt slutat på Nordens Fotoskola. Han sökte sig till Fatamorgana i Köpenhamn, där han på allvar satte fart med det projekt som nu visas på Galleri RALF. Han är också medlem i bildgruppen Atonal.

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

30 x 40 cm, C-Print, upplaga 9 ex, oramat. Pris 3000:-

50 x 70 cm, C-Print, upplaga 5 ex, oramat. Pris 5500:-

Skönhet i Förfall av Pelle Ossler

G A L L E R I R A L F presenterar:

”SKÖNHET I FÖRFALL” av Pelle Ossler. Vernissage 11/2 19:00 – 29/3 – 2015,
Hornsgatan 66, Stockholm.

För drygt 30 år sedan avslutade Pelle Ossler en kortvarig fotokarriär. Han tröttnade på den långa sträckan från upptäckten av motivet till det slutliga resultatet av en print. All utrustning, väntan på framkallning, kopiering, sköljning, torkning. Den långsamma analoga processen fick honom till slut att byta ut kameran som arbetsredskap mot gitarren.

Med sex strängar som vapen började han framgångsrikt härja runt på Sveriges rockscener. Han satte en helt egen ton i det svenska musiklandskapet när han 1997 släppte ”Hotel Neanderthal”, det första av sina 6 soloalbum. Idag spelar han som Ossler, men ingår även i konstellationen Sällskapet och är också musketör i Thåströms band.

Intresset för bilder och foto har under dessa år alltid legat Pelle varmt om hjärtat. I samband med att han uppmanades att skaffa en ny telefon av sin skivbolagsboss väcktes den gamla björnen till liv. En KAMERA, som man kunde ringa med. Telefonen var ju alltid med, och i den även mörkrummet. Resan från motiv till färdig bild gick nu i exakt den hastighet Pelle alltid önskat. Han har under turnéer och resor förevigat de vackra, trasiga miljöer som han tycker så mycket om. Och satt sin egen sköra, vackra, blåa, vemodiga och rastlösa ton på dessa bilder. Dessa fotografier låter helt enkelt som hans musik.

Pelle har en unik känsla för mörker. Det är inte svart. Det är ännu svartare. Men där finns ett hopp och ett ljus som skär igenom, precis som hans taggtrådssolon med gitarren. Där uppstår strimmor, eller snarare revor av ljus i hans bilder.
En ljus bild kan upplevas ljus. Men en mörk bild med en Ossler-reva rakt igenom är bländande. Det tar sin tid att se detta.
Bilderna är inte direkta. De fastnar någonstans i bakhuvudet. Man kommer inte undan, och så dyker de upp igen, när man tänker på något annat.
De är som det där såret som börjar klia när det läker. Man vet att man ska låta bli för att inte riva upp det igen. Men man kan inte!

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

Fine Art Print  bildyta 29cm x 29cm upplaga 9 ex. pris utan ram 3000:-/st

Handgjord ram av Pelle Ossler, som de hänger, 500:-/st

Fine Art Print bildyta 76cm x 76cm upplaga 3 ex pris 10 000:-

Ossler 27korn kopiera

” La Lutte” fotoutställning av Lasse Burell

På dagen är Senegals stränder ganska ödsliga. Kanske någon enstaka turist, några fiskare eller barn som leker. Men det är när det börjar bli kväll som det händer. Unga grabbar har slutat sina dagliga jobb och samlas på stranden för att träna Lutte, den lokala brottningssporten.

Lutte Sénégalaise eller Laamb som det heter på Wolof, det lokala språket, är den absolut största sporten i Senegal. Större än fotboll till och med. De nationella matcherna sker på arenor inför stor publik, och de tävlande på den nivån kan tjäna riktigt stora summor. Över hela landet tränar unga grabbar hårt varje morgon och kväll, i hopp om att göra lycka i sporten.

Första gången jag stötte på sporten, var det av en slump. Jag träffade ett gäng killar som brottades på stranden, började fotografera dem och smittades av deras entusiasm. Snart låg jag mitt ibland dem med kameran och plåtade. Inspirerades av rörelserna och kraften i sporten. Sandig och lycklig.

Ett år senare fick jag kontakt med en lokal brottningsklubb i Mbour, ett mindre fiskesamhälle några timmar söder om Dakar. Jag blev inbjuden att tillbringa en tid med dem på deras dagliga träning, morgon och kväll. Klubbens stora stjärna Pakala skulle snart ställa upp i en nationell tävling vilket engagerade och inspirerade alla till att träna hårt.

Bilderna är tagna i Mbour, en litet fiskesamhälle några timmar söder om Dakar, i Senegal 2012 under träning, brottning och vid tävling.

Boken ”La Lutte” kommer ut på Kehrer Verlag, i decemer 2014. I samband med det kommer en utställning med bilder ur serien visas på Galleri RALF i Stockholm.

Lasse Burell

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

Samtliga bilder finns i två storlekar och upplagor.

100 x 70 Fine art print. Upplaga 5 + 2 AP. Pris 7900:- inkl. ram

50 x 70 Fine at print. Upplaga 7 + 2 AP. Pris 4900:- inkl. ram

Fotografier av Stefan Bladh

Irkutsk, Russia 2014.06.28
Utställning och bokrelease den 4 december klockan 19.00
Galleri RALF, Marie Laveau, Hornsgatan 66, Stockholm

Den 28 juni klockan 07.30 i staden Irkutsk i södra Sibirien bestämmer sig fotografen Stefan Bladh för att under den här dagen fotografera platsen han just nu befinner sig på.
Han ger sig själv i uppdrag att fotografera från morgon till sen kväll för att sen föreviga materialet i en bok. Bilderna behöver inte uppfylla några särskilda kriterier. De behöver inte vara ”bra” eller berätta om något särskilt. Han tänker att det viktiga istället är att försöka vara närvarande och intuitivt fotografera allt han ser – staden och människorna i den.
Han upplever plötsligt en stor frihetskänsla.

Irkutsk 2014.06.28 är utgiven i endast 100 numrerade exemplar på förlaget Nouvel Publishing. Den är tryckt på tidningspapper och levereras i en box tillsammans med 1 st signerad print. Priset är endast 300:-
Under utställning säljs också printar från projektet (24×30) till ett pris av 200:-

”MY HUNCH” av Monika Macdonald.  2014-10-23 – 2014-11-30

Monika Macdonald är frilansfotograf och född i småländska Gamleby. Hon utbildade sig i fotografi i Stockholm och har varit bosatt i London under flera år. Hon har blandat redaktionella uppdrag med egna projekt, men lägger mest tid på sitt eget arbete. Tre års fotograferande på en stripeasteklubb i Stockholm blev en skola, som lade grunden för hennes konstnärsskap.

Hon har bland annat haft utställningar på Prinsen i Stockholm, Augsburg i Tyskland, Voies Off , Arles i Frankrike.

Nu visar hon sekvenser ur det pågående projektet ”MY HUNCH” på Galleri RALF i Stockholm.

Om ”MY HUNCH” säger Monika Macdonald följande:

“MY HUNCH” ligger och skaver i mig, som tvivel jag försöker identifiera och göra upp med. Men jag tar kanske också en risk; att det uppstår ytterligare tvivel när jag skapar nya minnen och möten.”

G A L L E R I R A L F Stockholm 2014 09 23

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

VANITAS I-IV av Peter Wiklund

Peter Wiklund är fotografen som arbetat till och från med fotografi sedan mitten av 80-talet. Han har en fil kand i estetik och konstvetenskap. Hans bilder har antagits till ett 60-tal grupputställningar i bland annat Sverige, USA, Polen, Frankrike och Finland.

Peter Wiklund arbetar ofta med ett mycket långsamt tillvägagångssätt. Vissa bilder har exponeringar från ett dygn till ETT PAR år. Han använder sig av hålkameratekniken där han i små burkar placerar fotopapper. Öppningen kan vara någon tiondels millimeter stor. Fotopapperet ”missfärgas” av det infallande ljuset under exponeringen så att den här typen av bilder kan skapas. Man kan tro att denna fotografering är oerhörd slumpstyrd, men i händerna på Peter som har använt sig av denna teknik under flera år, så är den väldigt bestämd. Detta är hans språk, och det syns i serierna att han mycket väl vet vad han är ute efter.

Peters olika Vanitas-serier bygger på bilder som är tagna – men aldrig sedda. Det är tid- och platslösa skildringar av stämningar. Av förgänglighet i en postapokalyptisk miljö, där ljuset stundtals flyktigt vandrar över en släckt himmel.
Men ljuset finns trots allt. Och skönheten. Det finns förutsättningar för liv efter katastrofen.

Eller så tolkar man hans bilder på ett annat sätt. För de är inte laddade med ett budskap, utan med skikt av möjliga tolkningar. Hans syfte är inte att leda betraktaren mot ett färdigt svar, utan att bjuda in till en upplevelse.

Den person som förekommer i vissa av serierna är han själv. Så de är formellt sett självporträtt, men egentligen snarare dokumentationer av iscensättningar där han agerar framför kameran. Det handlar inte om att avbilda sig själv, utan om att avbilda en känsla.

G A L L E R I R A L F

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

Vanitas I

13×18 cm, fp-gravyr, edition 7, 2 000 kr ram ingår

Vanitas II

15×35 cm, fp-gravyr, edition 7, 4 000 kr

Vanitas III

40×40 cm, fine art print, edition 9, 4 000 kr, ram ingår

Vanitas IV

50 x 100 cm, utskrift på tyg monterad på kilram, edition 5, 6 000 kr

SHADOWLANDS av Roger Borgelid

Roger Borgelid är fotografen som inte kan sluta resa. Han har i 25 års tid skildrat världen för Sveriges och Norges ledande tidningar och magasin. Uppmärksammad
och prisad för sina resebilder världen över. Bland annat utsedd till ”Photographer of the year” i Black & White Magazine 2005. Roger är i grunden skrivande journalist,
men gick efter för hårt arbete in i väggen vid sekelskiftet. Han valde då att byta hjärnhalva. Från den analytiska, intellektuella och planerande vänstra hjärnhalvan till
den friare, mer intuitiva och poetiska högra hjärnhalvan. Han gick över till fotografi. I fotografin hittade han ett mer uttrycksfullt språk. Ett språk som inte passerade hjärnan först, utan som utgick från en känsla.
Nu har han valt att visa upp en av sina största resor.
En resa inåt. I sig själv.
Shadowlands är Rogers första helt eget genomförda konstnärliga projekt. Han har alltid tyckt om att vara runt barn. De representerar det bästa hos oss människor.
De är oförställda, ärliga, fulla av liv och närvaro. På så vis är de också tacksamma att fotografera.
De har inga förutfattade meningar om hur de bör se ut på bild. Inga masker att gömma sig bakom, ingen oro för vad andra ska tycka.
När Roger gick en workshop för Mary Ellen Mark för några år sedan sa hon: ”There is a trancendental feeling to your photography. Your images is otherworderly. They
go beyond being what they are, beyond what you see.” Hon tyckte särskilt mycket om hans bilder på barn. Kanske borde han skaffa sig ett projekt som involverar barn, och vad var då mer naturligt än att rikta kameran mot sina egna.
Från början var det bara förutsättningslöst, utan några andra tankar än att följa och skildra sina barns sommarlov. Men ganska snart insåg han att bilderna handlade om
något mer och djupare. Genom att använda sig av en app i telefonen, som efterliknar en gammaldags plastkamera och svartvit analog film, kunde han släppa alla tankar på
teknik och prestation. I stället kunde han hänge sig totalt åt skapandet på barnens eget vis – spontant, lekfullt och närvarande. Med en liten kamera (telefon) blev han inget
störningsmoment i sina barns lek och utforskande av miljön runt sig. Han var samtidigt med, men utan att synas. Bilderna skildrar barndomens fria sinnen, det där
förtrollande gränslandet mellan saga och verklighet, mellan lek och allvar, drömmar och rädslor. Skärvor från vår egen barndom. Den där magiska världen där barn är så fantastiska på att förlora sig i…en värld som vi vuxna ofta glömt.

G A L L E R I R A L F //

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x12cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

37x37cm, fine art print, 10 ex, 2 500:-

100x100cm, fine art print, 5 ex.  9 000:-

Plate 01

FRAGMENTS OF MY LIFE av Ewa-Mari Johansson

Ewa-Mari Johansson är utbildad i New York. Mentor var fotografen Arnold Eagle som sedermera arbetade med Man Ray. Hon har under sina trettio år som fotograf främst gjort sig känd för att utforska den kvinnliga kroppens styrka. Hon har sökt den själ som döljer sig i människans uttryck och de spår den lämnar i rummen där den varit. Detta arbete har resulterat i flera utställningar i både Sverige och ute i världen. Hon har jobbat för tidningar som Vogue, Harpers Bazaar, Donna, Amica, Elle, Cosmopolitan och Månads Journalen.

Hon rör sig ömt och varsamtmellan olika uppdrag. Oavsett om det handlar om att plåta modeller i Milano eller Maasaikvinnor i Morogororegionen.

Nu har hon satt ihop en serie bilder utan början eller slut. Ett kretslopp som varit i rullning sedan den dag hon tog sin första bild. Bilder som hon aldrig trodde skulle visas. Bilder som hon tagit för att glömma nuet. Eller för att minnas det. Med hjälp av sin kamera har hon ett redskap som får henne att förstå vardagen. Bilderna blir som dagboksanteckningar. De är ytterst privata och förmedlar ett tillstånd som kan vara svårt att sätta ord på. En förlängd känsla av vad som pågår i Ewa-Mari´s tankar. Ett pussel av hennes liv. Hur man lägger det är upp till betraktaren.

Det fragment av minnen. Minnet fungerar inte spikrakt utan snarare i suddiga, eller för den delen, glasklara fragment och musikaliska tidshopp.

RALF Edition 5st bilder.

13x18cm bildyta 12x15cm upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

Bildyta 25,5x38cm     fine art upplaga 5,  3 600:-

Bildyta 33×49,5,       fine art,  upplaga 5,  6 800:-

Bildyta 59,5x 89,5,  fine art, upplaga 5,  15 800:-

CELINE AND ME av Thron Ullberg

RALF Edition 5st bilder. 13x18cm bildyta 12x15cm upplaga om 50. C-Print matt.

Pris 3500:-

80 x 100 cm, Fine Art Print upplaga 10 ex. Pris 14 000:-

DET ÄR INGENSTANS ANNAT ÄN HÄR

Av

KARIN ALFREDSSON

Upp tidigt. Riktigt tidigt. Före ljuset. Vill ut. Bort. Får vittring. Tar bilen.
Kaffetermosen på passagerarsätet. Åker till en plats. Känd eller okänd. Parkerar. Tar riktning och börjar gå. Går tills hon är framme. Framme vid vad?
Där det finns ljus, ljud av hav och djur, vind, grenar och stenar. Där det luktar kärr,mossa, barr, salt. I snåren, vid vattnet, runt slyn. Där kaffesuget ropar. DÄR vill Karin
vara. I förgängligheten. Mitt i naturens karga, melankoliska mittpunkt.
I sitt arbete har Karin Alfredsson främst gjort sig känd för sina starkt personligt inkännande porträtt. Men på senare tid har hon känt en allt starkare lust att skapa en
annan sorts porträtt – konstnärliga gestaltningar av den natur som ständigt varit hennes största inspirationskälla. Vare sig hon har fotograferat i norra Bohuslän,
Norge, Barents Hav, Jämtland eller i Stockholmstrakten så följer hon sin egen inre kompass. Miljöerna är karga och påminner henne om hennes uppväxt i Jämtland.
Hennes fascination för ytor, rörelse och stämningar ger bilderna en helt egen dynamik.
Nu ställer hon ut dessa bilder på G A L L E R I R A L F

RALF Edition säljs på vernissagen för 500:-

RALF Edition 5st bilder. 13 x 18 bildyta 9 x 14 upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

36 x 54cm, Fine Art Print upplaga 10st + AP pris  6000:-

70 x 104cm, Fine Art Print upplaga 6 + AP pris  12000:-

Panorama 34 x 104cm, Fine Art Print upplaga 10 + AP pris  9000:-

_Y5B5398 som smart objekt-2 Panorama copy

ENDING

av Leif Sandberg

Leif Sandberg är något så ovanligt som en 70-årig debutant. Han har fotograferat seriöst i tre år. Detta är hans första fotografiska projekt.

Under sina sista år som yrkesverksam, drabbades Leif av yrsel och attacker. Läkarna trodde att det problem med hjärtat eller hjärnan. Efter otaliga turer på sjukhus konstateras att han lider av panikångest.

Även cancern besöker Leif och efter en större operation med oviss utgång får han tid att fundera. Det tar ett år innan Leif blir återställd. Frågan som obetingat dyker upp är vad han ska göra med resten av livet? Den andra chansen?

2010 bestämmer sig Leif för att starta ett fotoprojekt. Ämnet var givet, panikångest och åldrande. Han börjar fotografera sig själv i ett försök att gestalta vad han känt och vad som rört sig i hans huvud. När han samlat på sig lite bilder vågar han sig på en portfolioreview med Anders Petersen och hans darrande röst omsluts av Anders värme. Leif har ingen idé om hur han ska fortsätta. Hade han varit yngre skulle han kunnat söka en fotoutbildning. Anders föreslår workshops. Varför inte den han och JH Engström ska ha i Las Palmas? Den var fullsatt men till slut förbarmas de och ordnar en extra plats åt Leif. En helt ny värld öppnas!

Vid 67 års ålder omges han av unga begåvade människor som behandlar honom som en jämlike. Han känner genuint att i denna ”värld” vill han leva. Han uppmuntras att fortsätta sitt projekt och 2012 blir han antagen till JH Engströms och Margot Wallards ettåriga workshop Atelier Smedsby. Projektet växer till att handla om åldrandet. Leif inkluder nu även hustrun Toni i sitt bildkapande.

Alla verk säljs oramade

RALF Edition säljs på vernissagen för 500:-

RALF Edition 5st bilder. 13 x 18 bildyta 9 x 12 upplaga om 50. C-Print matt. Pris 3500:-

40 x 50cm, Fine Art Print upplaga 9 pris  4500:-

70 x 100cm, C- Print upplaga 9 pris  9000:-

Letters av Mia Galde

Vernissage den 19/9 2013 pågår till den 27/10 2013

RALF Edition

Stor bild 100 x 140 Pigment print upplaga 5

underconstruction

Stående 21,7 x 29 bildyta 18 x 24 Fine Art Print upplaga 10

Liggande 22,7 x 27,7 bildyta 9 x 12 Fine Art Print upplaga 10

The Cats Meow av Daniel Månsson

Vernissage den 22/5-2013 pågår till den 31/8-2013.

RALF Edition 5st bilder. 13 x 18 bildyta 9 x 12  upplaga om 50. C-Prints matt.

40 x 50 upplaga om 20 Fine Art Prints matt

50 x 70 upplaga om 20 Fine Art Prints matt

70 x 100 upplaga om 20 C-Prints matt

”The Cats Meow”Vernissage den 22:a maj 18.00 till sent.
Utställningen hänger till September med uppehåll i Juli.Daniel Månsson är dokumentärfotografen med passion för de passionerade. Han har under 10 år följt människor som lever för sina brädor världen över. Människor som är hängivna det de älskar. Det finns en anledning till att Daniel befinner sig i vattnet, i rampen när han plåtar. Det här är människor som lever för sin stil, sin kreativitet och det de älskar. Precis som Daniel själv. Det är rå passion och total närvaro. En enda gemensam rörelse framåt.BöckerFaces of skateboarding 2005
Super 2008
Cold Water Surfing 2008StipendiumSveriges författarfond 1 årigt arbetsstipendium 2006
Sveriges författarfond 1 årigt arbetsstipendium 2008
Hasselblads stipendium i naturfotografi (Vågor) 2010UtställningarCali Gallery 2004. Faces of skateboarding
USA, Pacific design center, Faces of skateboarding 2005
Falkenbergs länsmuseum Faces of skateboarding 2007
Vol Galley, Cold water surfing 2007
Varbergs länsmuseum, Côte des basque 2011
Vol gallery Côte des basque 2011

Wonky av Jonas Berggren

Vernissage den 31/1-2013 pågår till den 3/3-2013.

Wonky Edition 5st bilder. 13 x 18 bildyta 9 x 12  upplaga om 50. C-Prints matt.

30 x 40 bildyta 21 x 30 upplaga om 9 + 2 ap Fine Art Prints matt

50 x 70 bildyta 30 x 40 upplaga om 5 + 1 ap Fine Art Prints matt

WONKY

En ständigt pågående fotografisk resa av Jonas Berggren.
Jonas Berggren har arbetat som fotograf sedan 1988. Han har fått sina fotografiska utbildningar på Nordens Fotoskola och Akademin för Fotografi på Konstfack. I dag är han själv lärare på Nordens Fotoskola och utbildar kommande generationer fotografer.
Jonas är i grunden en reportage- och porträttfotograf, där kommunikation och ifrågasättande är två av de viktigaste verktygen. När man jobbar med de grundpelarna lär man inte bara känna de personer och situationer man fotograferar. Man lär även känna sig själv. Man reser inåt!
WONKY är ett engelskspråkigt uttryck för när något inte riktigt funkar som det ska. När något skaver, är snett eller skevt. Vingligt eller paj. Är man yr och inte hundra procent frisk kan man känna sig ”wonky”.
Det är just det där defekta, knappt synbara som Jonas fångar i sina bilder. Det är när allt INTE faller på plats som det uppstår en nyfikenhet. Något ÄKTA, något som är på riktigt, något som är just WONKY. Kanske är det allra mest allmängiltiga, vår längtan efter samhörighet, just det som gör oss WONKY. Precis det som Jonas fångar med sina små kameror. Vad han fotograferar med spelar ingen som helst roll. En pocketkamera, en telefon, en systemkamera. Det är mötet med den inte helt perfekta verkligheten som får honom att ta dessa bilder. Kanske ett sätt att jaga ensamheten på flykten.

CV

UTBILDNINGAR
2005 SFF – Det kommunikativa fotografiet
2004 Poppius – Grundkurs i journalistik
2004 SFF – Auktorisationsutbildning i digital bildleverans
1992-94 Akademin för Fotografi – Konstfack
1985-88 Nordens Fotoskola
1985 GFU-reportage
1984 GFU
STIPENDIER
1991 Ettårigt arbetsstipendium – Bildkonstnärsfonden
1989 Ettårigt arbetsstipendium – Bildkonstnärsfonden
1987 Young European Kodak Award
UTSTÄLLNINGAR
2008 Berusande – Galleri Sacré Coeur
1998 Sprit – MIRA Galleri, Stockholm
1990 La playa – Den andalusiska hunden, Stockholm
1989 Merry X-mas mrs Thatcher – Fotogalleriet, Köpenhamn
GRUPPUTSTÄLLNINGAR
1994 Vårutställningen – Konstfack, Stockholm
1992 Projekt: Sverige – Konstfack, Stockholm
1991 KIL – Paparazzi galleri, Stockholm
1990 Planket – Stockholm
1988 88h – Fotograficentrum, Stockholm (Nordens Fotoskola)
1988 Planket – Stockholm
1986 PRAHA – Nordens Fotoskola, Stockholm
1986 Svenskar – FAMU, Prag
1986 Planket – Stockholm
ÖVRIGA ARBETEN
1990 I huvudet på en boxare – en stillbildsfilm om boxning. Visades i serien Bildreportaget på SVT 1.
BILDBYRÅ
2004 Ansluten till Folio Bildbyrå
HEMSIDA http://www.berggren.nu

Johan Strindberg – Grainland

Vernissage 12.12.12.

Galleri RALF Vernissage upplaga, 5 små vykortstorlek

Storlek 30/40 cm